Usein kysytyt kysymykset
-
Onko kaikki ammattijärjestäjät samankaltaisia?
Ei todellakaan ole! Jokaisella ammattijärjestäjällä on omat erikoistumisalueet sekä toimintatavat. Jotkut ovat enemmän sisustaja tyyppisiä, jotkut toimivat vain fyysisten tai digitaalisten asiakirjojen kanssa. Itse luon mieleiten systeemit, jotka perustuu asiaan omiin käytöstapoihin. Näillä perusteilla systeemi on paljon helpompi asiakkaalle ylläpitää, ettei kaaos palaa. Jos asiakas haluaa myöhemmin ostaa kauniit korit tai muita järjestelytuotteita, pystyy sen tekemään sillä perjaatteella, että systeemi toimii jo.
-
Tuleeko ammattijärjestäjä minun kotiin tai toimistolle?
Kylla! Itse hahmoitan paljon paremmin mistä kannattaa aloittaa, mikä on sillä hetkellä liian kuormittava asiakkaalle ja toimimaan asiakkaan parhaaksi paikan päällä.
-
Mitä tapahtuu käynnin aikana?
Ensimmäisen käynnin aikana, tutkitaan kaikki kipukohdat kodissa. On tärkeää, ettei asiakas järjestele tai sivoa ennen käyntiä, että todellinen tilanne on järjestäjän lähtökohta. Sitten asiakkaan kanssa yhdessä suunnitelma työskentelyyn. Järjestelyjä tuo ammattinäkemyksen ja asiakas antaa omien tunteiden mukaisen tahdon. Sitten alamme töihin. Jokainen kohde ja henkilö on yksilöllinen, eli jokaiselle räätälöidään oman näköinen polku kaaoksen vähentämiseen.
-
Mitä, jos minua hävettää?
Häpeäminen on inhimillinen tunne, mutta omasta henkilökohtaisesta kaaoksen selviytymisestä tämä toimina on alkanut. Järjestäjä ei kauhustu, alista eikä syyllistä. Hän toimii motivaationa, apukäsinä ja opettajana vierelläsi toimien.
-
Olen huolissani, että kerrot muille, mitä olet nähnyt kodissani.
Ammattijärjestäjille on luotu eettinen ohjeistus, joka sisältää vaitiolovelvollisuuden. Jos näemme kadulla, olemme vain tuttuja ja en koskaan edes viittaa miten tiedämme toisiamme. Mikäli käytämme kuvia somessa tai mainonnassa, pyrimme käyttämään niin anonyymisesti kuin mahdollista, ettei asiakasta tunnisteta.
-
Kuinka kauan järjestely kestää?
Jokainen kohde on yksilöllinen ja työaika riippuu pitkälti asiakkaan päätöksentekoon ja tavaran määrään. Annamme aina arvion, mutta järjestely jaksot ovat tehokkaimmat 3-4h pitoisenä pätkänä. Sen jälkeen alkaa "päätös uupuminen" (decision fatigue), joka lisää vain turhaantumista.
-
Mitä, jos minun koko talo tarvitsee järjestelyä?
Ensimmäisellä käynnillä sovitaan ns. sotastrategia. Jotkut asiakkaat pstyvät työstämaan suunnitelmaa eteenpäin itsekseen ja järjestäjä tulee sillon tällöin jeesaamaan. Toiset Sitten tarvitsevat enemmän tukea tai apua. Ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia ja asiakkaan omilla ehdoilla siirrytään eteenpäin.
-
Voiko lapset olla kotona järjestelyn aikana?
Totta kai on tilanteita, millon lapsien ovat pakko olla kotona järjestelyn aikana. Huomioithan, että lapsien läsnäolo joskus hidastaa työn tehokkuutta.
-
Voinko lahjoittaa ammattijärjestäjän palvelut toiselle?
Kyllä, lahjakortteja pystyy ostamaan lahjana. Muistutus, että kuten mikä muukaan lahjakortti, lahjansaaja on sitten asiakas ja saa itse päättää omista asioistaan.
-
Onko minun pakko olla kotona järjestelijän työaikana?
Ei välttämättä. Jos asiakas ei menaai vähentää mitään, ja haluaa vain järjestelyn, sen voi toteuttaa ilman asiakkaan läsnäoloa. Huom!! Tässä tilanteessa asiakas hyväksyy ammattijärjestäjän päätökset ilman valitusoikeutta.
-
Tarvitseeko minun ostaa mitään ennen kuin järjestäjä tulee?
Ei tarvitse. On tärkeää tulkita tilannetta ennen kuin ostetaan mitään uutta. Monesti, ne tuotteet, jotka olevat olemassa jo riittävät mainiosti. Jos on tarve jollekin, on helpompi ostaa sopiva sen jälkeen, kun on toimiva systeemi paikalla.
-
Tarvitseeko minun siivota ennen kuin järjestäjä tulee?
Ei! Toivomme mielummin tulla suoraan teidän todelliseen arkeen, jotta pystymme puuttuman realistiseen tilanteeseen.
-
Olen kokeillut monen tyyppistä järjestely systeemiä ennen. Miten tiedän, että tämä toimii?
Ei mikään systeemi ole koskaan täydellinen, mutta aina opimme virhestä jotain. Järjestä pystyy kysymyksien ja tulkinnoiden kautta suosittelemaan järjestöllistä toiminnoista, jotka ovat asiakkaalle räätälöityjä. Kun systeemi on ollut jonkun aikaa käytössä, pidetään ne kohdat, jotka tuntuvat helpoilta tai luonnollisilta ja yritetään helpottaa niitä, jotka tuntuvat vaikeilta.
-
Mitä tapahtuu tavaroille jäjestelyn jälkeen?
Sovimme tavaroiden kuljetuksesta sopimuksessa. Ammattijärjestäjä tuo omat "ammattityökalunsa" mukaan ja pystytte sopimaan siitä, kuka vie roskit, kierrätettävät, lääkejämät sekä lajoitukset työajan lopussa. Järjestäjä ei pysty huonekaluja tai isoja tuotteita kuljettamaan ilman etukäteen ilmoitettua tietoa ja lisämaksua.
-
Muistutatko ajanvarauksesta?
Kyllä. Meiltä lähtee sovitusti sähköposti tai tekstiviesti muistutus 48h sekä 24h ennen tapaamista.
-
Mitä tapahtuu, jos tarvitsen siirtää tai perua varatun ajan?
Elämä yllättää ja kipeenä ei kannata alkaa yrittää järjestelemään. Jos ilmoitat vähintään 12h aiemmin ja sovit samalla aikaa uuden ajan, niin ei peritä peruutus maksua. Peruutus maksu on yhden tunnin palvelumaksusta sekä liittyvät kilometria korvaukset.
-
Pystynkö jättämään arvostelun järjestelijälle?
KYLLÄ ja toivomme, että teet näin! Arvostelulinkit löytyy esittelysivulta.