Mitä ihmettä ammattijärjestäjät tekee? (ja miksi sinun kannattaa hyödyntää palvelut)
Share
Haluatko mielummin katso tämä videona? Löydä se YouTubesta!
EIKS KAIKKI NY JÄRJESTÄÄ OSAA?
Usko tai ei, kaikki eivät ole syntynyt taidoilla järjestää - se on opittu taito, jota tarvitsee harjoitella. Ihan kuin jotkut ovat helposti oppinut tekemään ruokaa, ompelemaan tai koodaamaan, on ainakin 10 henkilöä, joillä kyseisissä taidoissa on peukalo kämmenen keskellä.
Ammattijärjestäjä on henkilö, jolla on järjestely taitoja sekä hahmoituskykyä ja haluaa käyttää heidän osaamista auttamaan toisia.
NO MITÄS SE AMMATTIJÄRJESTÄJÄ SIT TEKKEE?
Ala tuli julkisuuteen 80 luvulla Yhdysvalloissa(1) ja siirtyi 2000-luvun alussa Suomeen(2). Ihan kuin lääkäreillä voi olla monia erikoistumisalueita, niin voi myös ammattijärjestäjilläkin.
Voi olla, että kaikki nämä erikoistumiset eivät vielä löydy Suomesta, mutta ajattelin kuitenkin luetella jotain esimerkkejä:
talon alueet - talli, komero, keittiö
yritys - toimisto, yritys prosessit, ajanhallinta
media - kuvat, digitaaliset asiakirjat
ikä - lapset, ikäihmiset, itsenäistyvät aikuiset
tausta - nepsyt, hamstraajat, masennus/ahdistus
elämänmuutos - uusi lapsi, muutto, eläkkeelle siirto

Ammattijärjestäjiä voi myös luokita neljään eri osa-alueeseen. Sanat, jotka itse keksin ja käytän ovat toiminnallinen vs. ulkonäköinen ja yhteistyö vs. avaimet käteen. Toiminnallinen tapa järjestää keskittyy enemmän henkilön omiin toimintatapoihin kuin ulkonäköön ja monesti toimii parhaiten yhteistyössä ammattijärjestäjän kanssa.
Ulkonäköinen on enemmän visuaalisuuteen vetävä ja avaimet käteen on silloin kun ammattijärjestäjä toimii yksin asiakkaan puolesta. Kaikille näille erikoistumisille on paikka ja tarve.
TUO NOI, NO, MITTES TIIÄT ET SEMMOST SIT TARTTEE?
On tilanteita, joihin törmätään monesti, jolloin samat lauseet tai tunteet tulevat ilmi:
-
tilani ylikuormittaa tai ahdistaa
-
tuntuu, että hukun tavaraan
-
en pysty aloittamaan - tai jos pystyn aloittamaan, en pysty jatkamaan ja luovun
-
tuntuu, että siivoan joka päivä ja talo kuitenkin on täysin sotkuinen
-
en osaa päättää mitä karsia
-
tunne, että joku tila tunttuu oudolta, tai ei toimi tarkoitukseen
-
ei ole mahdollisuutta/voimavaroja tai en muista viedä lahjoitukset, roskat tai kierrätykset
-
tuntuu, että vain siirtelen pinoja paikasta paikkaan
-
kaaos valtaa talomme
-
tunne, että olen jumissa
- olen ostanut koreja/ järjestelysysteemejä, ja ne ei vaan toimi minulle
-
tunne, että ei vaan ole tarpeeksi säilytystilla, vaikka nelijöitä löytyy
-
hätäpäissä jemmaat tavaroita ovien taakse tai koreihin lupauksella - järjestelen sen myöhemmin
-
etsit tavaroita joka päivä
-
unohdin, että minulla edes oli tämä
-
miksi minulla on tämä?
- olen valmis muutokselle, mutta en tiedä mistä aloittaa
- elämänmuutoksissa, kriisitilanteissa tai deadline
Kuulostiko tutulta? Tilanteella ei ole väliä - voi olla vain yksi pieni komero tai koko talo.... Ammattijärjestäjän työ on tulla auttamaan kun edellämainitut tunteet valtaa.
MIE EN MEINAA PYYTÄÄ TÖIST VAPPAAT SIIVOUKSEEN!
Isoin osa ammattijärjestäjiä ovat yrittäjiä ja pystyvät muuntamaan heidän kalenterin asiakkaan aikatauluun. Itse mielellään tulen silloin, kun teille on sopivin, ettei kellon aika lisää stressiä tilanteeseen.
On tutkittu, että perus Maija Meikäläinen tekee keskiarvoin noin 35,000 päätöstä päivässä(3). Tyypillisen henkilön aivot tekevät osa näistä päätöksistä ajattelematta, kuten vessaan meno tai hampaiden harjaaminen. Aivot jotka toimivat erillailla, kuten ADHDn yhteydessä, tarvitsee ajatella jokaisen askeleen, kerätä tarvittavat tavarat, päästä oikeeseen paikkaan ja sitten tehdä sen asian. Eli päätöksenteko on vielä vaikeampi. Ei ole ihme, että emme jaksa pitkän päivän jälkeen järjestellä sitä komeroa. Aivomme kärsivät päätösväsymyksestä. Tämä on syy, miksi tarjoan 3 tai 4 tunnin yhteistyö aikoja.
SIT KUN TUUT MEILLE, MITÄ MEINAAT TEHRÄ?
Mitä taphatuu kun palkkaat ammattijärjestäjän? Jokainen henkilö ja tilanne ovat yksilöllisiä, niin tähän ei ole suoraa vastausta. Annan teille muokattava runko, joka käytän käynneillä ja suunnittelussa.
Yhteistyö:
-
alkukartoitus
-
sovitte yhdessä projektin suuruden
-
työt aloitetaan - aj ohjaa, kyselee ja opettaa - sinä teet
-
sinä päätät
-
sovittu henkilö vie roskat, kierrätykset, lahjoitukset yms.
-
jälkikartoitus
Suunnittelu:
-
alkukartoitus - sovitte yhdessä projektin suuruuden
-
sovittu henkilö mittaa, kuvaa ja video
-
aj lähettää raportin
-
joku toteuttaa
Jos vielä jäi joku asia mietittämään, voit varata maksuttoman alkukartoitus ajan, jolloin pystyn vastaamaan teidän kysymyksiin ja tilanteeseen tarkemmin.
(1) https://www.napo.net/general/custom.asp?page=NAPOHistory NAPO 1985
(2) https://www.instagram.com/tv/CkiHRuCDqCq/?igsh=eHZvdXdzdzliem95 Ammattijärjestäjät 2008
(3) https://www.psychologytoday.com/ca/blog/stretching-theory/201809/how-many-decisions-do-we-make-each-day 35K päätöstä päivässä